13 príbehov Tomáša a Jeremiáša

Autor: Stanislav Šimčík | 21.7.2011 o 18:55 | (upravené 21.7.2011 o 21:38) Karma článku: 6,57 | Prečítané:  1639x

V roku 1958 opúšťajú štúdio MGM páni William Hanna a Joseph Barbera a odchádzajú pracovať do televízie. Na ich miesto nastupuje istý Willam L. Snyder a z dôvodu znižovania nákladov je v Československu natočených 13 častí Toma a Jerryho.

Nádherne znázornený konflikt dvoch grafických škôlNádherne znázornený konflikt dvoch grafických škôl

Tento príbeh sa začína niekedy začiatkom 50.rokov v New Yorku, kde si istý Gene Deitch zakladá vlastné animované štúdium. Po počiatočných úspechoch sa však stáva frustrovaný zo zodpovednosti a nedostatku peňazí pre jeho nezávislé projekty. Koncom 50.rokov sa stretáva s importérom európskych animovaných filmov Williamom Snyderom, ktorý je ochotný zasponzorovať jeho projekty výmenou za to, že sa ujme šéfovskej stoličky v Prahe.
Už roku 1959 letí Gene do Československa aby vrámci štúdia Bratři v triku založil špeciálnu "Snyderovú skupinu", v ktorom ako hlavný animátor bude veliť známy otec večerníčkov Václav Bedřich. Snyder splnil to čo sľúbil a animátori sa hneď púšťajú do Deitchovho projektu “Munro”. Príbeh o malom chlapcovi, ktorý je omylom povolaný do armády je dokončený v roku 1960 a nasledujúci rok získava Oscara za najlepší krátky animovaný film. Medzi rokmi 1961 až 1968 v štúdiu vzniká pre americký trh asi 200 animovaných filmov, medzi ktorými je napr. 26 dielov námorníka Pepka alebo 13 Toma a Jerryho. Práve týchto 13 epizód patrí k najkontroverznejším vo filmografii tejto animovanej dvojice. Vyrobené za 10 000 dolárov za diel sa na jednej strane stretávajú s obrovským komerčným ohlasom a na druhej ich kritici zniesli pod zem. Gestá sú vraj príliš rýchle, čo zapríčiňujúce rozmazanie, “herci” ako keby nepasovali do okolitého prostredia, ktoré je tmavé, depresívne a miestami surrealistické. To všetko obklopuje echoidný futuristický zvuk s nie hovorenými ale akýmisi mrmľanými vetami.

"Títo ľudia vychádzali z bábkovej tradície" – píše v memoároch Deitch. "My vidíme tieto postavy ako skutočné a živé, ale Česi ich vidia ako bábky. Napríklad také nehýbajúce sa pery. Američana by to nikdy neakceptovali ale Česi nechávajú trochu priestoru aj na predstavivosť."

Podľa Deitcha počas pobytu mu žiadna autorita nezasahovala do práce. V iných štúdiách produkujúcich pre tuzemský trh fungovala skôr akási samocenzúra. Veď načo sa s niečom trápiť ak by to eventuálne malo skončiť v koši?
To že sa takéto aktivity diali za železnou oponou svedči, že nebola zrejme taká silná ako sa zdalo a za peniaze sa rada otvorila. Československo tak okrem piva, trhavín alebo strojov exportovalo do sveta aj animované filmy. Zo strachu aby to náhodou americké publikum neprijalo zle, mená v titulkoch boli zámerne amerikanizované.
V roku 1968 z finančných a politických dôvodov William L. Smyth ruší svoje aktivity v Prahe. Stále tu však ostáva Gene Deitch, ktorý sa tu medzitým oženil a produkuje v spolupráci so štúdiom Bratři v triku vzdelávacie filmy pre americké školy. Táto Československo-americká spolupráca trvala až do roku 1995.

Zdroje:
en.wikipedia.org
fortheloveofprague.com/9_media.html
youtube.com

Tom a Jerry vyrobení v Československu

Munro

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Ficov statusový symbol, amnestie a El sexico (Schutzov týždeň)

Fico je absolútne raritný otvorenosťou a vytrvalosťou, s akou vozí štátnu radkyňu.

KOMENTÁRE

Zničia raz naše deti svet?

Do 20 rokov má zmiznúť takmer polovica pracovných miest.

SVET

Pre deti vo svete bol rok 2016 zlý, jeden z najhorších

Na celom svete je ohrozených takmer pol miliardy detí.


Už ste čítali?