Londýn volá

Autor: Stanislav Šimčík | 23.1.2011 o 19:28 | (upravené 23.1.2011 o 20:01) Karma článku: 5,38 | Prečítané:  1545x

Je koniec 70. rokov a punkrock zdá sa, že má to najlepšie za sebou. Sid Vicious je mŕtvy, v móde sú novovlné a ska zoskupenia ako The Specials, Madness alebo Gary Numan, pomaly ale isto sa rodí hip-hop. Ako bodku za týmto desaťročím londýnski pionieri The Clash vydávajú svoj London Calling.

Za sebou už majú vydané dva albumy (The Clash a Give 'Em Enough Rope) no okrem skúsenosti a “slávy” veľa toho nemajú. Kvli nedostatku peňazí, spôsobenej svojimi závislosťami skladajú v byte babičky gitaristu Micka Jonesa, ktorý s ňou žije. V auguste 1979 konečne odchádzajú do štúdia a žiadajú istého Guya Stevensa, či by album neprodukoval. Keďže ten mal podobné problémy ako skupina, jeho maniere sa prejavili na nekonvenčných metódach pri nahrávaní. Aby napríklad zachoval jedinečnú atmosféru Guy občas kýval s rebríkom alebo hádzal o zem stoličky. The Clash tieto metódy privítali a priznali, že pomohli produktivite a plynulosti nahrávania.


Svojou pestrosťou London Calling pripomína vysielanie nejakého nezávislého rádia. Na dvoch LP platniach tu Clash mixujú dokopy čo sa doteraz naučili, čo malo na nich vplyv, no neboja sa ani experimentov. Klasický punk a reggae tu strieda folk, rockabilly 50. rokov alebo disco. Témami sú nezamestnanosť, závislosti, rasové napätie, láska, odcudzenie spoločnosťou, politika a prekvapujúco aj história (o španielskej občianskej vojne v Spanish Bombs). Na album sa dostali aj dve covervezie – "Brand new Cadillac" od trochu radikálnejšieho súčasníka Elvis presleyho Vince Taylora a klasický reggae hit zo 60. rokov “Wrong 'Em Boyo“.

V decembri 1979 album vychádza vo Veľkej Británii (9.miesto predajnosti)a začiatkom 80. rokov aj v USA (27.miesto). Obal platne je inšpirovaný debutovou nahrávkou Elvisa Presleyho z roku 1956, z ktorého prebrali fonty a dizajn. Titulná fotografia zachytáva basáka paula Simonom rozbíjajúc svoju gitaru počas amerického turné toho istého roku. V roku 2001 bola táto fotografia vyhlásenú za najlepšiu v dejinach rock’n’rollu.


Pre rovnomenný singel "London Calling" bolo natočené video, zachytávajúce skupinu hrajúcu v jeden decembrový večer na Temži. V zime a daždi plaviaci sa metropolu dávajú jasne najavo punkový postoj koncom 80. rokov – mimo spoločnosti, odcudzení a zosadení z piedestálov, no stále veriaci v silu rocknrollu. Paradoxne s najväčším úspechom sa stretával posledná „skrytá“ stopa na albume "Train In Vain". Táto diskom ovplyvnená skladba sa vyšplhala až na 4 miesto predajnosti, čo sa podarilo prekonať až v roku 1990 reedíciou singlu „Should I stay or should I go“.

London Calling predstavuje medzník v hudbe posledných 50. rokov. Ukazuje punkrock na svojom vrchole, zenite, schopný umelecky konkurovať iným žánrom. The Clash komerčný úspech albumu napokon zaradil medzi štadiónové kapely, proti ktorým paradoxne v roku 1977 bojovali. Keďže americká verzia vyšla až v januári 1980, časopis Rolling Stone ho opísal ako najdôležitejší album 80 rokov. Ten istý časopis ho zároveň radí na 8.miesto 500 najlepších albumov všetkých čias.

 

 

zdroje:

allmusic.com

en.wikipedia.org

rollingstone.com

youtube.com

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Ficov statusový symbol, amnestie a El sexico (Schutzov týždeň)

Fico je absolútne raritný otvorenosťou a vytrvalosťou, s akou vozí štátnu radkyňu.

KOMENTÁRE

Zničia raz naše deti svet?

Do 20 rokov má zmiznúť takmer polovica pracovných miest.

SVET

Pre deti vo svete bol rok 2016 zlý, jeden z najhorších

Na celom svete je ohrozených takmer pol miliardy detí.


Už ste čítali?